Skala ANDI (aggregate nutrient density index) – to skala wartości odżywczej pokarmów.

Skala ANDI została opracowana i wprowadzona przez dr Joela Fuhrmana. Punktacja dla każdego pokarmu od 1 do 1000.

Punktacja ANDI uwzględnia zawartość w konkretnym pokarmie: witamin, karotenoidów, wapnia, błonnika, kwasu foliowego, żelaza, magnezu, selenu i wielu innych ważnych dla naszego zdrowia mikroelementów. Ważnym elementem oceny ANDI jest zdolność do absorbowania przez pokarm wolnych rodników co wiąże się bezpośrednio z ilością antyoksydantów w danym pokarmie (metodyka pomiaru na podstawie ORAC – oxygen radical absorbance capacity).

Oto kilka przykładów przedstawiających poszczególne grupy pokarmów:

Warzywa są najbardziej wartościowe. Kilka warzyw ma wartość maksymalną ANDI – 1000 punktów. Są to : nać gorczycy i rzepy, kapusta ozdobna, jarmuż, rukiew wodna

Teraz wartości maksymalne w poszczególnych grupach:

  • Owoce – truskawki – 212
  • Strączki – soczewica – 104
  • Nasiona – słonecznik – 78
  • Pełna ziarno – tradycyjna owsianka – 53
  • Mięso – bizon polędwica – 39
  • Ryby – tuńczyk – 46
  • Sery – feta – 21
  • Nabiał chłodzony – Tofu – 37

Na drugim biegunie skali ANDI : 

  • Cola – 1
  • Lody waniliowe – 9
  • Chipsy kukurydziane – 7
Źródło: http://dzieci.pl/Ranking-najzdrowszych-owocow-i-warzyw/ http://stylowi.pl/22890402

Źródło: http://dzieci.pl/Ranking-najzdrowszych-owocow-i-warzyw/ http://stylowi.pl/22890402

Dla tych, którzy są ciekawi odnośnik do strony oryginalnej 

https://www.drfuhrman.com/learn/library/articles/95/andi-food-scores-rating-the-nutrient-density-of-foods