Czy dieta, która skutecznie zredukuje Twoją masę ciała „przy okazji” nie skróci Twojego życia? Czy nie zwiększy ryzyka niektórych chorób? Czy keto jest zdrowe? Oto dane zebrane z prawie 500 tys. ludzi obserwowanych przez 15 lat!

Podczas Kongresu Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego w 2018 roku zostały podsumowane wyniki dotychczas przeprowadzonych badań, poświęconych wpływowi stosowania diet niskowęglowodanowych na ryzyko przedwczesnej śmierci.

Zacznę może trochę od końca, bo może nie wszyscy mają dużo czasu. Zaczynam od zacytowania oficjalnego stanowiska autora podsumowania i osoby prezentującej wyniki, którą to osobą notabene był profesor Maciej Banach z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Oto cytat podsumowania:

„Wniosek jest taki, że u konsumujących dietę niskowęglowodanową obserwowano większe ryzyko przedwczesnej śmierci. Obserwowano podwyższone ryzyko zgonu również z powodu poszczególnych pojedynczych chorób,takich jak choroba wieńcowa, udary oraz choroby nowotworowe. Diet niskowęglowodanowych powinno się unikać”.

A teraz do szczegółów.

Możesz obejrzeć odcinek

Możesz posłuchać w formie podcastu:

Wiemy, że obecnie miliony, a właściwie dziesiątki milionów ludzi decydują się na wdrażanie różnego rodzaju diet. Główną motywacją ludzi do wdrażania tychże różniących się od siebie schematów dietetycznych jest przede wszystkim chęć odchudzania się.

Wiemy, że nadwaga i otyłość to problemy oczywiście estetyczne, związane z gorszą naszą własną samooceną, ale przede wszystkim są to problemy zdrowotne.

Nadwaga i otyłość to po prostu stany chorobowe, powodujące zwiększenie ryzyka wystąpienia u nas różnego rodzaju schorzeń przewlekłych. I o tym większość Was na pewno już wie, i zdaje sobie z tego sprawę.

Wśród tych różnych diet, które na świecie są proponowane w celu odchudzania się bardzo modne stały się diety niskowęglowodanowe. Między innymi mamy różne odmiany diet ketogenicznych i diet wysokobiałkowych. Jest to cała grupa diet, gdzie celem jest redukcja ilości kalorii pochodzących z węglowodanów.

Oczywiście w każdej diecie niemile widziane są rafinowane węglowodany, czyli te proste cukry, którym sztucznie dosładzany pokarmy, przekąski i napoje. Sztuczne proste i oczyszczone węglowodany nie są widzialne mile w żadnej diecie – nawet na wysokowęglowodanowej nieprzetworzonej diecie roślinnej. Chciałbym, abyście o tym pamiętali, ponieważ niektórzy fani keto bardzo w nutę cukrów prostych uderzają.

Dieta niskowęglowodanowa a zdrowie

Ale wracamy do analizy…

Trzeba sobie powiedzieć i podkreślić, i zapamiętać, że na różnych rodzajach diet jesteśmy w stanie przynajmniej tymczasowo uzyskać efekt redukcji masy ciała.

Powtórzę jeszcze raz – wiele diet, w tym poza wszelką wątpliwością diety również niskowęglowodanowe mogą być, przynajmniej na jakiś okres, dietami skutecznie odchudzającymi.

Czyli większość ludzi, która chciała osiągnąć ten cel efektywnego odchudzania, który widzą codziennie ważąc się na swojej wadze, może ten cel osiągać na różne sposoby. Również bez wątpienia stosując diety niskowęglowodanowe.

Natomiast to o czym dzisiaj mówimy, jest to najważniejsze tak naprawdę dla Was zagadnienie!

Jest to zagadnienie dużo ważniejsze niż to, ile ważycie lub jaki macie obwód w pasie!

Jednym słowem określony rodzaj diety może spowodować, że się odchudzicie, ale może zwiększyć u Was ryzyko przedwczesnej śmierci, czyli jednym słowem taka dieta może skracać Wasze życie!

I o tym dokładnie dzisiaj mówimy.

W badaniu prospektywnym, które nazywało się US National Health and Nutrition Examination Survey  (NHANES) wzięło udział prawie 25000 ludzi. W tym olbrzymim projekcie obserwacja trwała 11 lat.

W porównaniu do grupy ludzi, którzy spożywali dietę wysokowęglowodanową ci, którzy byli na diecie niskowęglowodanowej mieli o 32% większe ryzyko śmierci z dowolnego powodu z dowolnej przyczyny. Powtarzam, diety niskowęglowodanowe o 32% większe ryzyko przedwczesnej śmierci.

Ryzyko związane z chorobą wieńcową podnosiło się o 51%,  ryzyko jakiejkolwiek choroby układu sercowo naczyniowego rosło o 50%, a ryzyko związane z wystąpieniem nowotworu o 35%!

Te wyniki zostały potwierdzone w zbiorczej metaanalizie aż 7 dużych prospektywnych badań kohortowych. Łącznie do tych wszystkich badań zostało włączone uwaga prawie 450000 ludzi!

I tu nie ma żadnej pomyłki, mamy dane z populacji, która liczy prawie pół miliona ludzi.

Średnio obserwowano ich przez ponad 15 lat. Naprawdę jest badana duża grupa ludzi, jest długi okres obserwacji, więc naprawdę można wyciągać ciężkie wnioski statystyczne!

Czy dieta keto jest zdrowa? – Co nam mówi ta pół milionowa analiza?

Otóż okazuje się, że będący na dietach niskowęglowodanowych mają o 15% większe ryzyko śmierci z powodu choroby wieńcowej, o 13% z powodu różnych chorób sercowo-naczyniowych i o 8% większe ryzyko przedwczesnej śmierci z powodu nowotworów.

Jako przyczyny większej chorobowości pacjentów na dietach niskowęglowodanowych i przede wszystkim większej przedwczesnej śmiertelności wymienia się: obecność w diecie dużej ilości białek pochodzenia zwierzęcego, szczególnie pochodzących z czerwonego i przetworzonego mięsa. Wiemy, że tego typu produkty według oficjalnych stanowisk, których nigdy nikt nie był w stanie naukowo podważyć – te produkty są zaklasyfikowane jako kancerogeny pierwszej klasy dla określonych typów nowotworów. Wiemy, że te produkty zwiększają ryzyko chorób serca i naczyń.

Niestety tych produktów w dietach niskowęglowodanowych jest zawsze bardzo dużo.

Druga przyczyną jest to, co w dietach niskowęglowodanowych niestety jest redukowane. A redukowana jest zawartość i spożycie błonnika pokarmowego, redukowane jest spożywanie warzyw i owoców, nasion i pełnych ziaren na korzyść białek pochodzenia zwierzęcego, na korzyść źródeł cholesterolu i pokarmów zawierających duże ilości nasyconych kwasów tłuszczowych. Te zmiany proporcji w diecie powodują mniejszą zawartość niektórych minerałów, witamin i fitozwiązków o znaczeniu antyoksydacyjnym, które powinny znajdować się w zdrowej diecie w dużych ilościach.

Jeżeli spojrzymy na te włączone do metaanalizy 7 badań, to nasza obserwacja jest bardzo jasna. W żadnym z tych badań nie okazało się, że dieta niskowęglowodanowa wydłuża życie.

W 2 z 7 badań zaobserwowano efekt neutralny. Natomiast w 5 z 7 przeprowadzonych badań osiągnięto tak zwaną istotność statystyczną, czyli mamy nie budzący wątpliwości efekt większego ryzyka przedwczesnej śmierci tych, którzy zdecydowali się stosować długoterminowo dietę niskowęglowodanową.

Wnioski końcowe tej analizy są takie, że diety niskowęglowodanowe, które być może są dla niektórych użyteczne w krótkoterminowej redukcji masy ciała, nawet krótkoterminowym efekcie zmniejszającym ciśnienie tętnicze, w krótkoterminowym efekcie poprawiającym kontrolę poziomu glukozy we krwi. To niestety te diety w dłuższej obserwacji są związane z ryzykiem przedwczesnej śmierci z jakiegokolwiek powodu, czyli mówimy tu od przedwczesnej śmiertelności ogólnej. Ludzie na tych dietach żyją po prostu krócej. Dlatego właśnie wszyscy, którzy rozważają stosowanie u siebie diet niskowęglowodanowych, diet ketogenicznych i przyjmują to za swój nowy styl życia powinni być świadomi tych ryzyk!

Mają prawo do takich wyborów, ale powinni znać fakty!

Ze względu na duże zainteresowanie tematem diet niskowęglowodanowych przygotowałem cały cykl, gdzie szczegółowo tłumaczę mechanizmy, w których ketoza może być wręcz dla człowieka korzystna, ale jednocześnie wyjaśniam, dlaczego nie powinniśmy stosować jednak tych diet przewlekle.

To wszystko w dzisiejszym podcaście ZawałOFFcy. Serdecznie dziękuję za Waszą uwagę!

Będę wdzięczny wszystkim za Wasze opinie na temat mojego podcastu, będę również wdzięczny za jego subskrybowanie, udostępnianie go i za jego promowanie.

Do usłyszenia w kolejnym odcinku !

Źródło dla wszystkich niedowiarków:

Tak jak lubiszW swojej aplikacjiNa dowolnym urządzeniuKiedy chcesz Słuchaj

ZawałOFFcy Podcast

Zostań moim patronem