Jak obniżyć cholesterol?

Jak wiemy, choroby serca i naczyń oraz problemy związane z postępującą miażdżycą są główną przyczyną przedwczesnej chorobowości i śmiertelności ludzi na świecie. Pewnie milion razy słyszeliście już o tym, jak ważne jest utrzymywanie właściwego poziomu cholesterolu… I słyszeliście również alternatywne opinie, że po co przejmować się cholesterolem, że to generalnie promują lekarze, aby wszystkich faszerować tabletkami, które poziom cholesterolu obniżają…

To wszystko już wiemy i to wszystko już słyszeliśmy…

Jak byście jednak zareagowali, jakbym Wam powiedział, że jest możliwe obniżenie poziomu cholesterolu, że jest możliwe obniżenie ryzyka miażdżycy bez konieczności przyjmowania leków na obniżenie cholesterolu?

Jak byście zareagowali, gdybym Wam powiedział, że Wy możecie sobie odpocząć, a ktoś inny zajmie się obniżaniem Waszego cholesterolu?

Brzmi trochę dziwnie i podejrzanie, ale zaraz Wam wyjaśnię, że to jak najbardziej możliwe!

Ten podcast będzie się dzielił na część pierwszą – prostą, która jest w tej chwili i część dla bardziej ciekawskich, gdzie będę bardziej szczegółowo omawiał mechanizmy tego naturalnego obniżania poziomu cholesterolu i zmniejszania co za tym idzie ryzyka postępu miażdżycy naszych naczyń.

Mówiąc prosto i krótko: ostatnio opublikowano ciekawe badania, które pokazują, że jeżeli właściwie wykarmimy swoje bakterie jelitowe, wtedy mamy dużo błonnika pokarmowego w diecie i za pomocą takiej diety powodujemy selekcję odpowiednich szczepów bakterii w naszych jelitach. Poprzez właściwą dietę rozumiemy tutaj niskotłuszczową dietę bogatą w błonnik pokarmowy. Czyli jeżeli nasza dieta, nasze posiłki będą komponowane przede wszystkim z jak najmniej przetworzonych niskotłuszczowych pokarmów pochodzenia roślinnego.

Po co nam ta selekcja “dobrych bakterii”?

Ano po to, że dobre bakterie produkują w jelicie tak zwane krótko łańcuchowe kwasy tłuszczowe.

Te krótko łańcuchowe kwasy tłuszczowe powodują regulację wchłaniania cholesterolu z naszych jelit do naszego krwiobiegu!

Co to oznacza w praktyce?

Oznacza to, że nawet jeżeli w naszej diecie znalazły się pokarmy zawierające cholesterol, to jeżeli posiadamy właściwe bakterie jelitowe i wydzielają one wystarczającą ilość dobrych krótko łańcuchowych kwasów tłuszczowych, to ten cholesterol, który nawet zjedliśmy nie będzie się dobrze wchłaniał do naszej krwi!

Czyli nie będzie podwyższał poziomu cholesterolu, który możemy zbadać podczas badań laboratoryjnych, które sobie okresowo wykonujemy!

Jeżeli zadbamy o właściwy skład ilościowy i jakościowy naszych bakterii jelitowych, to one załatwią sprawę obniżania i utrzymywania na niskim poziomie cholesterolu.

Dodatkowo oprócz obniżania cholesterolu, oprócz tworzenia pewnej bariery wchłaniania cholesterolu z naszych jelit do krwi te dobre bakterie produkujące krótko łańcuchowe kwasy tłuszczowe jednocześnie działają przeciwzapalnie w ścianie jelita, zapobiegając rakowi jelita oraz zapaleniom jelit, te same dobre bakterie działają przeciwzapalnie na nasz cały organizm i co ciekawe te dobre bakterie również mają wpływ na nasz dobry nastrój.

A więc myślę, że warto dbać o swoje bakterie jelitowe, bo one wykonują świetną pracę dla naszego zdrowia!

 

Dla tych, którzy potrzebują krótko i treściwie to dzisiaj wszystko – natomiast dla tych, którzy chcą znać więcej szczegółów tego cudownego mechanizmu działania bakterii jelitowych zapraszam na ciąg dalszy i od razu mówię, że na koniec mam jeszcze jedną ciekawostkę dotyczącą tego, jak można jeszcze efektywniej obniżać cholesterol, a więc ciekawostka jest dla najbardziej wytrwałych!

 

Tak jak powiedziałem krótko łańcuchowe kwasy tłuszczowe to między innymi octany, propioniany i maślany.

Wiemy, że spożywanie diety bogatej w błonnik podnosi całkowite stężenie krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych (SCFA) w tym kwasu propionowego we krwi.

Wiemy również, że korzystne działanie diet śródziemnomorskich zapobiegające między innymi chorobom serca jest częściowo przypisywane zawartości owoców, warzyw i roślin strączkowych, które są związane ze zwiększoną różnorodnością bakteryjną w naszych  jelitach i co za tym idzie zwiększonym poziomem tych krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych.

Z drugiej strony niskie spożycie błonnika prowadzi nie tylko do zmniejszenia składu i różnorodności bakterii jelitowych, ale także do zmniejszenia produkcji i poziomu krążących krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych SCFA.

Badanie opublikowane w lutym 2022 w European Heart Journal pokazuje i opisuje jak poziom kwasu propionowego (PA) wpływa na to, co dzieje się w ścianie naszego jelita.

Kwas propionowy przyciąga do ściany limfocyty T regulatorowe, co z kolei podwyższa stężenie interleukiny (IL)-10, głównej cytokiny limfocytów T regulatorowych, w ścianie jelita.

Właśnie IL-10 hamuje ekspresję czynnika Niemann-Pick C1-like 1 (NPC1L1).

Dlaczego to ważne? – ano dlatego, że właśnie ten czynnik odpowiada za regulowanie głównego transportera transbłonowego odpowiedzialnego za wchłanianie cholesterolu w jelitach! 

UFF to było trudne prawda?

Mówiąc krótko, jeśli masz pod dostatkiem krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, to możesz za pomocą tego szlaku, o którym powiedziałem efektywnie hamować wchłanianie z jelita do krwioobiegu cholesterolu, który zjadłaś/eś.

Brzmi nieźle prawda?

Oczywiście najlepiej nie zjadać cholesterolu w diecie.

Ale jeśli już zjadłaś /eś, to możesz spowodować że on się nie będzie wchłaniał do krwi – i osiągasz to bez żadnej chemicznej farmakoterapii –  bez żadnych leków!

Jak ten efekt w praktyce uzyskać?

Otóż są dwie drogi.

Naturalna i sztuczna – ta sztuczna to ta ciekawostka dla wytrwałych!

Po pierwsze naturalna

  • Jeżeli potrafisz prawidłowo wykarmić swoje bakterie jelitowe, to one produkują w Twoim jelicie genialne ILOŚCI krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych!
  • Jak masz te kwasy tłuszczowe między innymi kwas propionowy, to jak magnes zwabiają one do ściany jelita regulatorowe limfocyty T i one jak strażnicy zapobiegają nadmiernemu wchłanianiu cholesterolu do krwi!
  • Ja przypominam, że dietą, która powoduje te cuda w ścianie jelita jest dieta oparta o pokarmy roślinne jest to dieta niskotłuszczowa bogato błonnikowa!
  • Nawiązuję tutaj również do ArmaKetonu, czyli mojego kursu, w którym opisuję zalety i wady diet, które są na przeciwnym biegunie, czyli są dietami, w których większość kalorii pochodzi z tłuszczów.
  • Zwróćcie uwagę, że diety niskowęglowodanowe niestety są dietami wysokotłuszczowymi i ubogobłonnikowymi. Dlatego właśnie średnie poziomy cholesterolu u ludzi wybierających tego typu diety są niestety wyższe. Ale nie będę wchodził w szczegóły – zainteresowani mogą skorzystać z wiedzy, którą zawarłem w ArmaKetonie!

Teraz dzisiejsza ciekawostka – drugi sposób uzyskania efektu osłabienia wchłaniania cholesterolu z jelita

Tym razem droga trochę na skróty.

Otóż w cytowanym dzisiaj przeze mnie badaniu zastosowano również suplementację kwasu propionowego, czyli krótko łańcuchowego kwasu tłuszczowego. Jednym słowem możliwe jest podanie kwasu propionowego w postaci suplementu. Suplementy zawierające sole kwasu propionowego są dostępne na rynku, jako jeden z przykładów mogę wymienić suplement nazywający się ColoStop.

Zatem jeżeli z jakichś powodów masz w chwili obecnej problemy ze swoją mikroflorą bakteryjną jelit….

Może to być spowodowane i zresztą najczęściej jest niewłaściwą dietą większości ludzi np. właśnie stosowaniem modnych diet niskowęglowodanowych, Ale również może to być spowodowane masowym i nieuzasadnionym w większości przypadków stosowaniem i nadużywaniem antybiotyków.

…to w takich przypadkach swego rodzaju drogą na skróty może być suplementowanie preparatów, w których składzie znajdują się krótko łańcuchowe kwasy tłuszczowe, czyli np. prezentowanego ColoStop.

Ironicznie można by powiedzieć, że będący na keto dietach powinni w zestawie dostawać od razu suplement zawierający krótko łańcuchowe kwasy tłuszczowe.

Ciekawe czy eksperci od tego typu diet to rekomendują?

 

Podsumujmy zatem króciutko dzisiejszy odcinek – Jak obniżyć cholesterol

Jeżeli za pomocą właściwej diety, co gorąco rekomenduję, lub idąc na skróty za pomocą suplementu sprawisz, że stężenie krótko łańcuchowych kwasów tłuszczowych w Twoim jelicie będzie właściwe, to zmniejszy się stan zapalny w ścianie jelita i zmniejszysz wchłanianie cholesterolu.

Proszę bardzo macie lekarza, który mówi Wam jak bez tabletek obniżyć poziom cholesterolu!

Jak zwykle pozostaje do Waszych usług!

Zachęcam do słuchania kolejnych odcinków podcastu ZawałOFFcy, oglądania materiałów na moim kanale YouTube, korzystania z moich kursów edukacyjnych. To wszystko po to, aby zwiększać swój poziom świadomości zdrowotnej, aby zwiększać swój zdrowotny iloraz inteligencji.

Pozdrawiam serdecznie i do usłyszenia w kolejnych odcinkach!

 

Źródło

https://academic.oup.com/eurheartj/article/43/6/518/6379035

Tak jak lubiszW swojej aplikacjiNa dowolnym urządzeniuKiedy chcesz Słuchaj

ZawałOFFcy Podcast

Zostań moim patronem

ArmaKeton kompleksowy kurs

który przybliży Ci wszystkie zalety diet niskowęglowodanowych. Ale poznasz też wszystkie ich wady. Bez owijania – cała prawda o keto. Większości z tych informacji nie znajdziesz w serwisach promujących dietę ketogeniczną. Warto się z nimi zapoznać, bo przecież chodzi o Twoje zdrowie. 

Kurs powstał na podstawie najnowszych wyników badań. Przywołałem mnóstwo specjalistycznych publikacji i zaprezentowałem ich wyniki – daję Ci pełen zestaw informacji, abyś mógł sam podjąć decyzję.

Dr n. med. Tomasz Jeżewski

Kardiolog/Autor kursu

Obejrzyj na próbę

Naturalność diet niskowęglowodanowych – ciąża…

Dieta low-carb a ciąża. Płód jest bardzo wrażliwy na niedobór glukozy i kwasu foliowego. Wyjaśniam w jaki sposób diety niskowęglowodanowe zwiększają ryzyko śmiertelnych wad płodu. Czy to nie jest wystarczającym argumentem przeciwko tezie, że low-carb to naturalny sposób odżywiania człowieka?

  • Węglowodany a ciąża – UWAGA ważny temat!
  • Czy diety nisko węglowodanowe mają związek z wadami płodowymi?
  • Kwas foliowy a diety niskowęglowodanowe
  • Ciąża planowana czy nieplanowana na diecie niskowęglowodanowej?
KUP JUŻ TERAZ

OBEJRZYJ RÓWNIEŻ