Ostatnio gorącym tematem są teleporady, czyli konsultacje lekarskie odbywające się za pośrednictwem telefonu lub wideokonferencji. Pacjenci pomstują na lekarzy, że przez telefon na pewno konsultacja będzie mniej skuteczna, lekarze rozkładają ręce, gdy w gabinecie słyszą „ja tylko po receptę”. Jak pogodzić obie racje? Przeczytajcie ten artykuł.

Zdalnie czy stacjonarnie?

Od kilku miesięcy zagrożeniem jest rozprzestrzenianie się wirusa, który wymusza na nas konieczność dostosowania się do sytuacji kryzysowej. To jest fakt. Placówki służby zdrowia zareagowały na tę sytuację poprzez umożliwienie pacjentom konsultacji telefonicznych lub wideokonferencje.

Zalety porad telemedycznych:

  • Pacjent nie musi wychodzić z domu
  • Pacjent nie traci czasu ani pieniędzy na dojazd
  • Pacjent nie spotyka innych osób, więc nie może ani zarazić siebie, ani rozprzestrzenić zakażenia
  • Nie ma bariery odległości pacjenta i lekarza (możesz skorzystać z wiedzy lekarza oddalonego o setki kilometrów)

Wady porad telemedycznych:

  • Lekarz opiera swoją diagnozę na wywiadzie medycznym, a nie na badaniu fizykalnym
  • Lekarz nie zawsze ma wgląd w dotychczasową dokumentację medyczną

Kluczem do sukcesu jest wybór optymalnego rozwiązania. Jeśli musisz skorzystać z porady lekarza, przeanalizuj swój problem i zastanów się czy więcej korzyści przyniesie Ci wizyta stacjonarna, czy porada telefoniczna.

Teleporada

Wybierz teleporadę, jeżeli:

  • Jesteś w podeszłym wieku
  • Przyjmujesz leki obniżające odporność
  • Jesteś w grupie ryzyka np. ze względu na wiek, schorzenia współistniejące, stosowane aktualnie leczenie (np. immunosupresyjne)
  • Masz objawy infekcji
  • Leczysz się u tego lekarza od jakiegoś czasu i chcesz skonsultować wyniki badań albo obecne objawy
  • Chcesz otrzymać skierowanie na badania
  • Chcesz przedłużyć obecnie stosowaną terapię (np. dostać kolejną receptę) albo zmienić w nieznacznym stopniu obecną terapię
  • Chcesz otrzymać drugą opinię dla diagnozy (dokumentację medyczną możesz przesłać mailem przed konsultacją)
  • Potrzebujesz porady dotyczącej profilaktyki, zmiany stylu życia, zmiany diety, bezpiecznego wdrożenia rehabilitacji ruchowej
  • Masz daleko do lekarza, z którym chcesz się skonsultować.

Wizyta stacjonarna

Umów się na wizytę w gabinecie, jeśli:

  • Uważasz, że niezbędne jest badanie fizykalne (każda sytuacja jest inna, ale jeżeli masz wątpliwości, to wybierz najpierw teleporadę – lekarz oceni, czy na pewno musi Cię zbadać)
  • Musisz wykonać zlecone badania dodatkowe
  • Potrzebujesz – nawet w sferze emocjonalnej bezpośredniego kontaktu z lekarzem

Wybierz optymalne rozwiązanie

W obecnej sytuacji ważne jest, aby wybierać rozsądnie. Jeśli Twoja babcia potrzebuje przedłużenia recepty, to nie ma sensu, żeby siedziała w poczekalni przychodni – pomóż jej zadzwonić do lekarza i wykup dla niej receptę (pamiętaj – kod przyjdzie SMSem lub emailem). Jeżeli natomiast niepokoi Cię zgrubienie, które wyczuwasz pod skórą, to raczej bez osobistej wizyty u specjalisty się nie obejdzie.

Z mojego doświadczenia

Ja również udzielam teleporad. Z mojego doświadczenia wynika, że w większości przypadków pacjenci są w stanie dobrze wybrać sposób, w jaki powinna się odbyć konsultacja lekarska.

Ale zdarza się, że zamiast teleporady pojawiają się osobiście. Z obawy, że:

  • nie zostaną właściwie zrozumiani,
  • konsultacja telefoniczna jest gorszą poradą niż stacjonarna,
  • zostaną gorzej potraktowani.

Chciałem Was uspokoić, drodzy Pacjenci. Teleporada jest równoprawną konsultacją medyczną. Lekarze używają całej swojej wiedzy i doświadczenia po to, aby Wam pomóc. Tak samo, jak w gabinetach.

Ja nie założę holtera na odległość, nie przeprowadzę próby wysiłkowej. Ale bez względu na formę kontaktu, wystawię Wam niezbędne recepty i skierowania, opowiem o zdrowym odżywianiu i wpływie diety na Wasze zdrowie, omówię wyniki badań i wydam drugą opinię dla diagnozy.

Wybierając formę naszego spotkania, wybierzcie najbardziej optymalnie do sytuacji.